Un altre art és possible...i necessari

Els vincles que s'estableixen entre l'art i la societat que el crea són profunds des d'èpoques antigues. No podem saber amb exactitud quan va ni com va començar a existir l'art, però el que sí sabem és que el seu significat ha anat canviant al llarg dels temps. Si per a l'home primitiu les pintures que feia a les parets de les coves on vivia tenien un significat màgic-religiós, amb una funció important en la seua vida, per a la societat actual l'obra d'art és un producte de mercat o un objecte de museu o de decoració, una espècie de luxosa bellesa sense una funció determinada.

Evidentment, entre l'home primitiu i la nostra era han passat moltíssims anys en els quals l'art ha anat canviant de significat i funció. Egipcis, perses, asiris, grecs...totes les grans civilitzacions antigues atorgaren un paper important al seu art. I d'entre aquestes, la Grega és la més connectada amb la nostra pròpia civilització. L'arquitectura actual, l'escultura, la literatura, la música...són arts influenciades pel que va fer aquell poble que va passar del mite, el pensament religiós, al logos, pensament raonat. 

En la Grècia antiga, l'art era filosofia, imatge del pensament, representació de l'ordre universal, cosmovisió. I d'entre totes les arts, una destaca dintre del corpus filosòfic grec: la música. Tots els grans filòsofs grecs dedicaren pensaments i paraules cap a l'art dels sons. Tot i que per als grecs la música no era solament so, aquest es converteix en part important d'ella, ja que, des de Pitàgores, les relacions entre els sons expressables en números, poden ser assumides com si d'un model es tractara de l'harmonia universal (Fubini, 1976). Efectivament, per als pitagòrics, el número és la substància de totes les coses, ja que aquest representa la llei l'ordre, l'harmonia del món, en tant que la relació entre dues coses connectades por expressar-se en números. A través de la música, doncs, es feia comprensible l'ordre universal. 
 
Aquestes idees sobre la música tenien una doble aplicació pràctica en la música com a catarsi i la música com a ideal educatiu. La concepció catàrtica de la música es troba en relació a la doctrina de l'harmonia, donat que per als pitagòrics l'ànima és harmonia, de manera que la música és utilitzada en forma alopàtica o homeopàtica per a la purificació o cura de la ment1. En quant a l'ideal educatiu de la música, per a Damó, famós mestre de Pericles, la música assumeix un paper educatiu insubstituïble al conduir l'esperit cap a l'exercici de la virtut. 
 
Per a Plató, les quatre virtuts de l'ésser humà son la saviesa, connectada amb l'intel·lecte, el valor, connectat amb la voluntat, l'autocontrol, connectat amb l'emoció, i la justícia, connectada amb la vida social. Podem, doncs, imaginar-nos una societat integrada per éssers humans savis, valerosos, justos i amb capacitat d'autocontrol? Va ser el mateix Plató qui afirmava que si canvia la música d'un poble canvien també les lleis fonamentals de l'estat. És possible que hui dia existisca eixa relació entre música i societat, música i lleis, música i estat?

La “música oficial” actual és la que l'anomenada Indústria Cultural estableix. En haver-se convertit la música, i també la resta d'arts, en un producte de mercat, i en dirigir-se el mercat a una immensa majoria, l'art de masses ha abandonat eixe component de cosmovisió que els grecs li atorgaven i s'ha convertit en una exaltació de la bellesa superficial, allò que resulta agradable i fàcil de captar. La música de masses és melodia pura, so sense profunditat harmònica. No s'oblida, però, l'anomenada indústria de la diversitat de gustos, de manera que creen diferents productes destinats a classificar i organitzar als consumidors (Horkheimer i Adorno, 1988), creant així la ideologia mitjançant la qual se'ls esclavitza (ídem). En aquest sentit resulta interessant constatar com tots els moviments anti-sistema (el que impera) han utilitzat músiques anomenades alternatives, sempre dissonants, a volums alts i distorsionades (estic pensant en el heavy dels anys seixanta del segle passat o el punk dels anys setanta). 
 
Deia el pintor i dissenyador de Xàtiva Artur Heras a una entrevista a El País (20/10/2013) que “si en una obra artística hi ha molta harmonia se't pot dormir l'esperit”. En aquest sentit, doncs, trobem que la indústria que domina l'art actual anomena “art compromès” obres com una fotografia d'una nena africana molt prima envoltada de voltors. La premia i l'exposa com un objecte de veneració. Una fotografia amb un enquadrament perfecte, una captació de la llum extraordinària i una composició també perfecta. Una imatge que no desperta entre els 'entesos' altra cosa que admiració per la perícia tècnica i l'oportunitat de l'artista. 
 
Si volem crear una ciutadania crítica, activa, dissident de les trampes de les 'teories generalment acceptades', participativa i preparada per als reptes que una democràcia suposa, és necessari un altre art. Un art on la bellesa siga un atribut més de la idea representada. Un art producte de la creativitat humana barrejada amb el pensament i no d'allò que resulta 'vendible'. Un art producte de la necessitat expressiva de l'ésser humà. D'altra manera, el 'poder del poble' es queda en una papereta cada quatre anys. I entre mig...la melodia de la cançó del primer lloc de les llistes de vendes, la imatge d'una gran ciutat de gratacels plena de cotxes penjada al saló, l'ultim best-seller a la tauleta de nit esperant, l'última pel·lícula de Tarantino per al dissabte a la nit, la bellesa d'uns pantalons de Mango combinats amb un jersei de Desigual, bossa Dolce and Gabana, botes Mustang, mocador Burberry, anell Tous i arracades Swarosky per visitar un temple d'art culinari... somnífers, en definitiva, per a l'esperit. I un esperit adormit solament somia. 

Carles Martínez, professor de Música

1 La catarsi musical està relacionada amb la teoria de l'ethos en música, que ve a dir que cada escala musical grega o mode transmetia un determinat caràcter. Així, la catarsi alopàtica seria induïda per imitació de la virtut contrària al vici que es tracte de corregir, mentre que a la catarsi homeopàtica la correcció del vici s'aconsegueix a través de la imitació del vici del qual s'ha d'alliberar l'esperit.

No hay comentarios:

Publicar un comentario