En els últims mesos s’ha
debatut moltíssim sobre la nova llei d’educació: la Ley
Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE), coneguda
com a Llei Wert. Milers d’estudiants d’arreu d’Espanya han
sortit al carrer a manifestar-se en contra d’aquesta reforma
educativa. Com a estudiant que sóc, però, em sento molt decepcionat
amb els demés alumnes. La gran majoria d’estudiants, a part de
demanar que s’aturin les retallades no aporten mesures concretes
per millorar la nostra educació. Quants dels que es van manifestar a
tota Espanya en contra la LOMCE s’han llegit la llei? La gran
majoria deuen estar esperant que surti la peli, perquè el que és el
llibre no se’l pensen llegir.
Dit això, podem començar a
contestar els diferents motius pels quals els estudiants critiquen
la Llei Wert. Bàsicament, l’argument que utilitzen la majoria
de joves és el mateix: la nova llei d’educació és una
imposició del Partit Popular i ens pretén adoctrinar. Els
crítics més actius amb la reforma educativa insisteixen en que
el govern té intenció d’adoctrinar-nos, en que ens volen
inculcar els seus valors (suprimint l’Educació per a la
Ciutadania i donant més pes a la religió, per exemple) i en que
ens volen imposar el bilingüisme en aquelles comunitats on hi ha
altres llengües vehiculars, a part d’altres motius
més concrets. Jo mateix estic en contra d’aquesta llei educativa i de l’adoctrinament al qual ens volen sotmetre, però sóc conscient que TOTES les lleis educatives són imposades i que TOTES tenen funció adoctrinadora, en major o menor mesura.
més concrets. Jo mateix estic en contra d’aquesta llei educativa i de l’adoctrinament al qual ens volen sotmetre, però sóc conscient que TOTES les lleis educatives són imposades i que TOTES tenen funció adoctrinadora, en major o menor mesura.
Als conservadors els
agradaria que l’escola pública ensenyi valors religiosos, la
moral cristiana i la disciplina, mentre que als progressistes els
agradaria que l’escola transmeti les idees d’igualtat entre
les persones, independentment de la raça, el sexe i
l’orientació sexual. A l’esquerra li encanta que el sistema
educatiu promogui l’estat del benestar i la cura del medi
ambient, mentre que la dreta prefereix explicar les bonances del
lliure mercat i ensenyar la teoria del disseny intel·ligent, a
part de la darwinista. Per això dic que imposició ho és tant un
sistema educatiu ideat per la dreta, com un ideat per l’esquerra,
com un consensuat i com un acordat per la
comunitat educativa.
comunitat educativa.
Per què dic que és una
imposició? Doncs perquè és impossible que totes les famílies
que tinguin fills en edat escolar estiguin d’acord amb el mateix
sistema educatiu. Així doncs la meva família podria donar més
importància al coneixement de l’anglès i als meus veïns els
hi agradaria que a l’escola pública s’impartissin
més assignatures artístiques; a la família d’un amic meu
potser li agradaria que s’ensenyés la moral alcorànica, mentre
que a una amiga meva potser li interessaria que es donés més
importància a les humanitats; el meu professor de castellà li
donaria molta importància a les noves tecnologies mentre el meu
profe de física preferiria seguir amb els mètodes tradicionals.
En definitiva, cadascú de nosaltres té un sistema educatiu ideal
i qualsevol sistema que no haguem escollit lliurement és una
imposició!
Ara bé, com solucionem
aquest problema? Com podem evitar les imposicions? Com podem
garantir que cada família tingui llibertat per elegir l’educació
que vol pels seus fills? És el que intentaré respondre en aquest
article, proposant un sistema basat en la llibertat educativa.
Actualment només els rics
tenen llibertat per triar l’educació dels seus fills i esquivar
el sistema educatiu imposat per l’estat. Per què? Doncs perquè
tenen la capacitat de permetre’s anar a una escola privada i,
com a conseqüència, poden triar lliurement entre un gran ventall
de continguts, idiomes i mètodes d’ensenyament alternatius,
desmarcant-se d’aquesta manera del “menú únic” en forma
d’escoles públiques imposat per l’estat a la gent amb menys
recursos. Però… és possible que les famílies amb pocs
ingressos també puguin gaudir de la mateixa llibertat a l’hora
de triar escoles que els rics actuals? És clar que sí! Hem de
tenir en compte que l’educació pública no és gratuïta, sinó
de pagament. El que passa és que, al pagar-ho mitjançant
els impostos, ens despreocupem i acostumem a dir que és
gratis. Mentida! L’educació pública és inclús més cara que
la privada! Segons dades que podem consultar a l’INE i a
l’Eurostat, una plaça a l’escola privada té un cost mitjà
de 4000 euros, mentre que el cost d’una plaça a l’escola
pública (hem de tenir en compte que depèn de la comunitat
autònoma en qüestió) es situa al voltant dels 6000 euros. Què
podem deduir d’aquí? Que si l’estat no ens “robés”, via
impostos, els diners que actualment van destinats a l’educació
pública, la gran majoria de persones es podrien permetre triar
l’escola que desitgin, sense haver d’anar sí o sí a la
pública. Així doncs, la meva proposta per aconseguir la
llibertat d’elecció en matèria educativa és la següent:
privatització
de l’educació i xec escolar.
1. Privatització
de l’educació.
Privatització. Aquesta maleïda paraula per molts. Doncs bé,
privatitzar les escoles és un pas endavant per aconseguir la
llibertat d’elecció: traiem les mans de l’estat en una cosa
tan important com és l’educació! O és que sap l’estat
millor que vosaltres el que necessiten els vostres fills? Amb la
privatització i la liberalització podrem aconseguir que els
actuals centres públics es converteixin en centres privats amb
diferents
programes educatius per tal que les famílies puguin
escollir entre un ampli ventall d’oferta educativa quan
actualment, amb l’educació pública, com hem dit, s’han de
conformar amb el sistema públic imposat pels governs. La privatització de l’educació permet que les diferents escoles
que han estat liberalitzades puguin adoptar el mètode educatiu
que desitgin (són interessats alguns mètodes d’ensenyança
educatius com el mètode Kumon, Montessori, Waldorf, Doman,
Sudbury…), decideixin les llengües en les quals impartir les
classes (castellà, català, basc, gallec, anglès, xinès, rus,
àrab… educació bilingüe, trilingüe…), proposin
una especialització primerenca o tardana… Tot això
provocaria, amb la baixada d’impostos corresponent (que ens
tornin la part d’impostos que paguem i ara van a l’educació
pública), en primer lloc, que totes les famílies puguin elegir
l’educació dels seus fills sense cap “menú” imposat per
l’estat i, en segon lloc, que la competència que es crearia,
ara inexistent, comportaria una millora general de l’educació.
No cal dir, que les escoles privades podrien estar constituïdes
com una societat mercantil, com una cooperativa de professors, com
una fundació, com una associació… Amb o sense ànim de lucre.
Privatitzar l’educació i permetre totalment el home-schooling
(educació a casa) comportaria aconseguir una educació lliure.
2. Xec
escolar.
Ja hem explicat els avantatges de la privatització de l’educació.
Ara hem d’esbrinar com es podria aconseguir que aquesta educació
privada sigui universal, és a dir, que ningú es quedi sense
escolaritzar per no tenir prou diners per pagar-se l’educació.
Com es pot garantir això? Amb el xec escolar. En què consisteix?
Doncs bé, consisteix en que l’estat entregui un xec, dotat amb
una certa quantitat de diners, a les famílies amb rendes més
baixes i que pels seus propis recursos no podrien pagar-se una
educació privada, amb la finalitat que puguin escolaritzar els
seus fills. Posem per cas que l’estat dóna a les famílies que
no superin una quantitat d’ingressos determinada un xec amb un
valor de 6.000 € per a que l’entreguin al centre educatiu
en el qual vulguin matricular al seu fill. Si l’escola elegida
costa 7.000 €, hauran de posar 1.000 € de la seva
butxaca; si l’escola triada costa 4.000 €, podran
estalviar els 2.000 € restants. Així doncs, el xe escolar
és un sistema perfecte per garantir que les famílies amb
ingressos més baixos també puguin triar l’escola i el model
educatiu que prefereixin d’entre l’oferta que proporcioni el
mercat i, lògicament, a un preu millor que l’actual, ja que amb
la competència entre escoles les tarifes baixarien
considerablement.
En resum, qualsevol llei
educativa és una imposició perquè és impossible que una
d’aquestes lleis agradi a totes les famílies amb fills en edat
escolar i, per tant, s’ha d’avançar per aconseguir
llibertat educativa. Aquesta llibertat educativa només és
possible amb la privatització de l’educació (amb la seva
respectiva baixada d’impostos) per a que cada família pugui
elegir lliurement, entre una àmplia oferta, l’escola que més
s’adequa a les necessitats dels seus fills i “comprar” una
plaça o, si ho prefereixen, poder educar els fills a casa. També,
lògicament, garantir la universalitat de l’educació mitjançant
el xec escolar, que serà entregat a les famílies amb menys recursos
per a que els seus fills puguin ser escolaritzats. I l’estat? L’estat
lluny de la nostra educació, si us plau! I que es
dediqui, únicament, si cal, a exercir les inspeccions.
Coro
Xandri
No hay comentarios:
Publicar un comentario